De laatste dagen gaan nu tellen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marien Ettekoven - WaarBenJij.nu De laatste dagen gaan nu tellen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marien Ettekoven - WaarBenJij.nu

De laatste dagen gaan nu tellen

Door: Marien van Ettekoven

Blijf op de hoogte en volg Marien

30 December 2014 | Suriname, Paramaribo

Om te voorkomen dat ik drie weken geleden een blog geschreven heb moet ik vanavond nog even snel mijn blog schrijven. Even tijd vrij maken tussen al mijn bezigheden.

Want over werk en bezigheden heb ik het de laatste weken niet te klagen gehad.
Na mijn vorige blog ben ik nog twee stage dagen in de stad geweest. De maandag en dinsdag 15&16 December ben ik voor twee dagen in het gebied Boven-Suriname geweest. Voor ons werk hebben we veldbezoeken gebracht aan de volgende plaatsen: Guyaba, Jaw-Jaw en Kajapati.

De dagen die daarop volgden waren gevuld met het maken van een verslag van dit bezoek. Inlezen in de projecten die we bezocht hebben. En het maken van vele begrotingen voor nieuwe bouwprojecten die in 2015 gestart zullen worden, en waar donoren voor dienen te worden aangetrokken.

Het project waar ik vanaf het begin mee bezig geweest ben, in Abadoekondre, is om bepaalde reden helaas stil gelegd.
In afwachting van wat komen gaat in het nieuwe jaar, hopen we de eerste werkweek dit project weer op te starten om het tot een goed einde te kunnen brengen.

Een van de dingen die Suriname naar kerst brengt, en de samenhorigheid verhoogd is het jaarlijkse Kerstconcert van de DSB-bank. Op woensdag 17 december hebben we dit openlucht concert bijgewoond. We waren een van de ruim 6000 bezoekers.
Samen hebben we kerstliederen gezongen, en geluisterd naar diverse koren en korpsen die hun kerstrepertoir ten gehoren brachten.


De dinsdag voor kerst 23 december, duurde mijn werkdag maar tot 11:30. Want die middag zouden we kerstsluiting met het bedrijf hebben. Veel gezelligheid, veel lekker Surinaams eten, een verassing ( een broer en zus die met hun gitaar en keyboard voor ons kwamen zingen), en waar we onder andere Heilige nacht gezongen hebben, en kerstcadeautjes die een ieder voor zijn/haar collega gekocht had.
Aan het eind van de middag ging ik met twee kerstpakketten naar huis (Een van het bestuur/ de organisatie. En een pakket uit de personeelspot) een deel van het overgebleven eten/drinken en een t-shirt.
Al met al een zeer leuke en gezellige middag.

Op kerstavond hebben we z'n 10e een kerstnachtdienst in de grote houten kathedraal bijgewoond. Een bijzondere ervaring voor mij.

Op Eerste kerstdag heb ik samen een huisgenote geprobeerd een dienst bij te wonen. Helaas was de kerk gesloten en vonden we twee kerken die een uur eerder al begonnen waren. Onderweg naar huis zijn we langs ongeveer 4 of 5 kerken gereden waar geen dienst werd gehouden. Als ik iets niet verwacht had was het dat wel.
Die middag stonden de Johnny's rond 3e op de stoep om samen eerste kerstdag door te brengen en met elkaar te eten.
Iedereen zou een gerecht/ hapje maken zodat we 13 verschillende hapjes zouden hebben.
En eindelijk was ik eens niet een hele middag/avond alleen met de meiden. Eindelijk had ik eens drie jongens om mee te praten. van drie meiden waren de vriendjes met kerst hier over. Wat ik uiteraard ook wel eens leuk vond:-)

Tweede kerstdag hebben we niet eens meer geprobeerd om een kerk te bezoeken. Ten eerste is er nergens info over te vinden en ten tweede, als er op eerste kerstdag al bijna niets open is..
Met ons huis hebben we die dag heerlijk gebrunched. En genoten van de zon. Ja echt! De zon scheen hier uitbundig en daar moest op deze tweede kerstdag natuurlijk van worden genoten.
's Avonds stond een heerlijk etentje op het programma. Want twee keer koken is natuurlijk wel te veel voor ons:P
We hebben heerlijk gegeten bij Bakafoto. Van een voorgerecht bestaand uit een soepje met een levermousse tot aan hertenpaté, zalm, salades, kip, carpaccio van tonijn, runderbiefstuk, een pasta en wat ijs toe. En dat alles voor nog geen €40,- inclusief de drankjes.
Ik wist toen weer even wat ik allemaal aan vlees gemist heb...^^
En nog was het niet over met alle eet partijen.

Zaterdag heb ik het een en ander voor school gedaan, om niet te ver achter te raken.
Maar om kwart over zes zouden we worden opgehaald door onze huisbaas en zijn vriendin die ons mee uit eten namen maar blauwgrond.
Hier heb ik weer prima kunnen eten, (hoewel het indisch eten mij toch wel er pittig is). Hierna heeft onze huisbaas ons nog meegenomen naar de zoon van zijn vriendin, die samen met zijn vrouw een eigen lounge-bar runt, waar we nog een drankje genuttigd hebben om de avond af te sluiten.

Vandaag was een dag vol belevenissen.
Om 4 uur ging mijn wekker. Om half zes zette de taxi mij af aan de Saramacastraat vanaf waar om 6 uur een bus zou vertrekken naar het zuiden van Suriname. Helaas werd mijn geduld erg op de proef gesteld toen bleek dat de eerste bus richting die kant pas om half 8 zou vertrekken.
Dan maar wachten, want terug gaan was geen optie.
De Saramacastraat is zeg maar het centrale punt vanuit waar alle staatbussen en kleinere busjes voor personen en goederen vervoer richting het zuiden vertrekken.
Een hele belevenis opzich om daar alleen al te kijken tijdens het wachten.
Uiteindelijk kwam de betreffende bus rond 8:15. En een half uur later vertrok de bus dan eindelijk.
Na ongeveer een uurtje rijden kwam ik aan waar ik uiteindelijk moest zijn. De Familie Meuleman die voor de HK. zendingswerk doet in dit dorp.
Mijn reden van bezoek was het voorwerk dat ik zou doen voor een project dat na mijn stage zal worden uitgevoerd. De levering van energie gebeurt nu door een dieselgenerator. De bedoeling is dat dit nu allemaal gaat veranderen in zonne-energie.
Behalve een actieve dag heb ik ook een fijne dag gehad bij de familie Meuleman.

Morgen zal nog weer een dag vol zijn met uitwerken van mijn bevindingen en vooral veel schoolwerk.
En dan is het al weer woensdag. de laatste dag van het jaar 2014. Wat is de tijd snel gegaan. Ook hier in SU!

Ik wens jullie allemaal een goede jaarwisseling toe.
En al het goede voor 2015 toegewenst!

Groetjes vanuit Suriname waar men al flink begonnen is met het afsteken van vuurwerk.

  • 30 December 2014 - 10:13

    Ome Gijs:

    Ha Marien,

    Super bedankt dat je even de tijd hebt genomen om je blog te typen! Echt super leuk om weer te lezen. Wat moet dat concert indrukwekkend geweest zijn, 6000 mensen!!!
    Wat mooi dat je familie Meuleman hebt ontmoet! Goed om te lezen dat je je zo vermaakt en veel dingen leert. Veel succes en alvast gefeliciteerd met Hinda!
    De kaart heeft wat vertraging Hinda ;-)! Onze hartelijke groeten en ook voor jullie een mooi 2015 in alles toegewenst.

  • 30 December 2014 - 22:56

    Mama:

    Ha Marien,

    Fijn om weer een verslag te lezen, al waren we al bij gepraat over je laatste belevenissen!
    We wensen je nog drie goede weken toe en kijken uit naar je thuiskomst bij leven en welzijn.
    Een goede jaarwisseling en sterkte in alles.

    Liefs van mama

  • 31 December 2014 - 10:23

    Tante Marry:

    Ha Marien,

    Wat verhaal, en fijn om telezen dat je een gezellige kerst hebt gehad.
    Hier mag er vanavond pas om 18.00 uur geknald gaan worden... Nu maar hopen dat het droog blijf zijn we alles in een keer kwijt... Na vandaag word het indd af tellen voor je...
    Ga ik ook doen, want je weet in ben nogal nieuws gierig van aard!!!!!

    Voor jouw ook een goede jaar wisseling.

    Groet Tante marry

  • 02 Januari 2015 - 10:59

    Fam. Van De Poel:

    Beste Marien,

    Mooi om te lezen wat jij allemaal beleeft.
    Het zal voor jou een periode in je leven zijn, die je niet gauw vergeten zal.

    We maken van deze gelegenheid gelijk gebruik om je het beste toe te wensen voor het jaar 2015 in alle opzichten samen met Hinda en allen die je lief zijn. En dat zijn er een heleboel. In ieder geval al 7 op de Molenmeent!!

    Marien, nog een paar goede en leerzame weken toegewenst en een goede reis naar huis.
    Ook wij zien ernaar uit je weer te zien!

    Hartelijke groet,

    fam. Van de Poel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marien

Actief sinds 10 Sept. 2014
Verslag gelezen: 439
Totaal aantal bezoekers 10753

Voorgaande reizen:

27 September 2014 - 23 Januari 2015

Minor Interantional Sustainable Development

Landen bezocht: