Onafhankelijkheidsdag en stage! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marien Ettekoven - WaarBenJij.nu Onafhankelijkheidsdag en stage! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marien Ettekoven - WaarBenJij.nu

Onafhankelijkheidsdag en stage!

Door: Marien van Ettekoven

Blijf op de hoogte en volg Marien

27 November 2014 | Suriname, Paramaribo

Hierbij weer eens een berichtje vanuit het nu regenachtige Suriname..:)

Op mijn stage maak ik ook steeds weer bijzondere en mooie momenten mee.
De afgelopen weken ben ik iedere week een dag in het mooie Abadoekondre geweest. Elke woensdag zijn we richting Abadoekondre afgereisd om een veldbezoek af te leggen en de voortgang en kwaliteit te controleren.

Tussen deze bezoeken door zit ik dagelijks op kantoor. Mijn dagelijkse bezigheden zijn onder andere het uitwerken van verslagen van de bezoeken die we afleggen, het inkopen van materiaal dat we tijdens deze bezoeken meenemen.
Het maken verrekeningen, begrotingen voor meerwerk die opduiken uit de meest rare hoeken.
En daarnaast werk ik de standaard tekening bij, die door de vorige studenten gemaakt zijn.

Vandaag heb ik een vergadering bijgewoond, die we in Nederland zouden scharen onder de noemer van Bouwvergadering.
De vergadering stond eigenlijk alleen maar in het teken van dingen die niet goed gingen en in het vervolg beter en anders moeten. Dit om hier lessen voor een volgend project uit te leren.
Aan de ene kant natuurlijk super mooi dat ze zover vooruit denken en in de toekomst dingen anders willen aanpakken om onnodige kosten te besparen.
Aan de andere kant zaten er ook dingen tussen die bij een betere voorbereiding en en extra controle niet nodig waren geweest om die als meerwerk uit te voeren.
En ook hier komen voor mij weer werkzaamheden en bezigheden uit voort.
Zo was de aangewezen persoon om te notuleren en verslaglegging te doen, aanpassen van tekeningen op basis van nieuwe afspraken, en optimalisaties.

Met de collega's krijg ik ook een steeds leukere band. Mijn begeleider is een persoon die volgens mij perfect bij mij past. Eerst even de persoon leren kennen, en nu we elkaar wat beter kennen, kunnen we samen overal om lachen, praten over de meest actuele zaken.
Ook onze schoonmaaksters/ keukenprinsessen zijn twee dames met wie ik prima kan opschieten. Een van hen behandeld mij haast als haar zoon heb ik zo het idee. Zo lief, en aardig, en vooral geïnteresseerd... En vooral niet verlegen om een praatje.. (maar dat is geloof ik geen enkele Surinamer^^)
Ook met de rest van mijn collega's kan ik prima overweg en maken ze het met elkaar een prima stage voor mij.
Zoals ze zelf zeggen is de PAS een grote familie, met de directrice als moeder, en ons als kinderen.

Maandag en gisteren waren het weer eens twee van de ''weinige'' feestdagen in Suriname.
Gisteren was het Onafhankelijkheidsdag. De dag van de Republiek. Op 25 november 1975 werd Suriname een onafhankelijk land. En dat is natuurlijk een feit dat Surinamers groots vieren.
Maandag was het eenmalig een vrije dag in verband met het Nieuwjaar der Javanen, ook wel Sasi Sura genaamd.

Uiteraard was iedereen maandag vrij bij ons van de groep, maar moest ik gewoon werken.
En natuurlijk zijn Surinamers ook niet dom, en hadden veel collega's verlof aangevraagd en genoten ze van een heerlijk lang weekend.
Met z'n 6e waren we maandag op kantoor om er samen nog wat van te maken:D

Gisteren op Onafhankelijkheidsdag ( Srefidensi Dey) zijn we met de hele groep met een lijnbus richting Lelydorp gegaan om daar het grote feest te vieren.
Ieder jaar word het feest weer in een andere plaats gevierd. En dit jaar was Lelydorp aan de beurt.

Ik denk dat Onafhankelijksdag voor Surinamers te ver gelijken is als Koningsdag voor ons Nederlanders.
Iedereen zag er mooi uit, de mooiste kleren aan, het hele dorp versiert, veel vlaggen hingen uit en een hoop gezelligheid.
De president Bouterse heeft een markt geopend, er werd een defilé gelopen, er werden Surinaamse dansen gedaan, de president heeft een toespraak gehouden en vuurwerk ontbrak ook niet.
De hele dag daar zitten, en bijna de hele dag regen, maakte dat we na het defilé rond half zes/ zes uur weer richting de stad vertrokken. Hier hebben we nog wat gegeten en gedronken en omdat het vandaag weer vroeg dag was zijn we rond half tien richting huis vertrokken.
Ondanks de regen, en het lange wachten hebben we een gezellige en leuke dag met elkaar gehad.

Zoo volgens mij heb ik weer genoeg verteld. En hebben jullie weer genoeg te lezen...:-)

Groetjes weer vanuit een nu toch wel iets meer regenachtig wordende Suriname.. Tjsa het regenseizoen breekt nu toch echt aan..





  • 27 November 2014 - 12:23

    RensKorevaar:

    Fijn om weer op de hoogte te zijn! Veel plezier nog!

  • 01 December 2014 - 13:52

    Ome Gijs:

    Ha Marien,

    Super om onverwachts weer zo'n lange blog te lezen! Echt genieten en eigenlijk bent ik gewoon trots op zo'n neef die dit allemaal meemaakt!! Gisteravond waren er vrienden wij ons en ik moest van hem vragen of je al in Het Vat of 't Vat bent geweest in Paramaribo??

    Veel succes en Hinda, we denken ook aan jou!!! Groet ome Gijs

  • 08 December 2014 - 21:04

    Gretha:

    Hoi Marien,
    Wat leuk om steeds te lezen dat je het zo naar je zin hebt! En dat de mensen
    zo aardig voor je zijn.!! Verzacht veel..geniet van de bijzondere ervaringen.
    Groetjes van Pieter en Gretha, Anne, Peter en Saffira.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marien

Actief sinds 10 Sept. 2014
Verslag gelezen: 370
Totaal aantal bezoekers 10757

Voorgaande reizen:

27 September 2014 - 23 Januari 2015

Minor Interantional Sustainable Development

Landen bezocht: