Week twee en drie :-) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marien Ettekoven - WaarBenJij.nu Week twee en drie :-) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marien Ettekoven - WaarBenJij.nu

Week twee en drie :-)

Door: Marien van Ettekoven

Blijf op de hoogte en volg Marien

25 Oktober 2014 | Suriname, Paramaribo

Na een stilte van twee weken is het weer eens tijd voor blog leek mij zo:)
Want de tijd heeft niet stil gestaan en ik heb in twee weken tijd weer een hoop meegemaakt..

Vorige week dinsdag ben ik in de vroegte vertrokken richting Abadoekondre. Onderweg zijn we een aantal keer gestopt om de nodige laatste inkopen te doen, aangezien ik er de hele week zou verblijven.

Toen we er rond de klok van tien uur aankwamen heb ik mijn spullen naar mijn slaap vertrek gebracht, de laatste stand van zaken doorgenomen en daarna maar aan het werk gegaan. Want daarvoor kwam ik hier uiteindelijk.
De hele dag in de brandende zon zand scheppen, nog eens zand scheppen, en nog eens kruiwagens vol met zandvullen.
En wat doen Surinamers als het warm is, de hele dag in de zon werken, en ze de dorst lessen? Precies! Om half een bij de rijst al aan de Parbo Biri.. En ik moet zeggen, met de zon op zn hoogste punt, een van de warmste dagen van die week en het zweet op alle plekken waar het gaan kon, heb ik het mij ook goed laten smaken...:-)

De twee dagen daarna zijn we bezig geweest met het optrekken van de wanden. In twee dagen tijd is er een hoop gebeurt voor het zicht. De eerste dag hebben we ook veel en vooral zwaar werk gedaan, maar dit was voor de meeste niet zichtbaar, want het zit allemaal in de grond:D
Voor het resultaat na twee dagen metselen zie de foto's!
Heerlijk hoe die Surinamers bouwen. Harde werkers, die van aanpakken weten en ook nog eens een net muurtje kunnen metselen.
Maar alles is zo anders, het klimaat, het begrip veiligheid en milieu, transport van hout, waarom lange planken van +6 meter met de hand lossen als we ze ook kunnen kiepen vanaf de wagen.. Met het gevolg dat een aantal planken breekt en niet meer te gebruiken zijn waar ze voor bestemd zijn..
Al met al heb ik een geweldige ervaring gehad in Abadoekondre en heb ik veel kunnen zien van de Suriname cultuur van het bouwen.

Vrijdag avond hadden mn huisgenootjes het andere huis uitgenodigd om te komen BBQ'en. Geen slecht idee leek mij.
Gezamenlijk hebben we de inkopen gedaan, terwijl thuis de barbecue klaar gemaakt werd. (Bestaande uit stenen uit het terras, en de roosters uit de over:-) )
Helaas wilde de hitte niet in de kolen komen, ondanks alle verwoede pogingen die we gedaan hebben lukte het ons als blanke niet om een goed fikkie te stoken:D
Gelukkig hadden we een buurman met twee ervaren zoons die ons wel konden helpen.
Samen met hun moeder hebben ze ons een lesje vuurtje stoken voor gevorderden gegeven.

Natuurlijk is het Surinaamse gewoonte dat men dan mee eet, en al snel was de buurman ook van de partij.
Toen we het al gezellig hadden kwamen de andere buren ook eens kijken wat we aan het doen waren, en al snel hadden ook zij een heerlijk sateetje aan het stokje geslagen:-)

Zaterdag hebben we heerlijk genoten van een zwembad en de Surinaamse zon. Gewoon even lekker niets doen. Mocht wel eens vonden wij zo:)
's avonds zijn we uit eten geweest bij het restaurant van onze overbuurman. Die twee jaar geleden als ik mij niet vergis, uit Nederland vertrokken is, om hier een ander bestaan op te bouwen.
Heerlijk eten maken en een mooi restaurant is hem in elk geval gelukt!
Eric onze stagebegeleider vanuit het Windesheim landde zaterdag op Zanderij en wilde graag met ons wat drinken. Dit hebben we dan ook gedaan. Maar na een lange vlucht en voor ons een lange dag was het tijd om ieder zijns weegs te gaan.

Zondag ben ik samen met Eric en mijn huisgenootje Judith naar een kerk geweest. De dienst die om negen uur aanving leek wel erg op een Hollandse dienst. Het was ook niet voor niets een Hervormde kerk dus.
Met een enkel verschil met een Nederlandse Hervomde kerk, was het toch wel fijn om een kerk te hebben gevonden waar we en preek hebben kunnen horen.

Deze week begon weer van vooraf aan op Maandag met stage.
Het ritme begint er ondertussen wel in te komen, en de gewenning slaat haast weer toe.
De dagen vullen zich vanzelf met werkzaamheden en de wijzers hier gaan op de klok net zo snel van 7:00 tot 15:00 als in Nederland. Voor je het weet mag je weer naar huis..:)
Woensdag heb ik Eric vergezeld naar Abadoekondre. Een mooie gelegenheid voor mij om een extra keer te kunnen kijken bij de werkzaamheden en om een aantal zaken te controleren en te regelen met de Aannemer. Want ja daar ben ik tenslotte voor gekomen. En om met de bus die kant op te gaan is ook geen doen...

Gisteren was het nationale vrije dag. Het nieuwe jaar voor de Hindoestanen. Het zo genaamde Subh Davali. Een heerlijke dag om niets te doen, achterstallig onderhoud aan de kamer en de nodige laatste boodschappen.
's avonds zou het grootste feest er zijn, waar iedereen de hele week naar toe geleeft heeft.
Na eerst gezellig aan de waterkant gegeten te hebben zouden we naar het feest van de lichtjes gaan op het Onafhankelijkheidsplein.. Helaas het was allemaal zo stil als wat. En na wat navraag bleken wij verkeerd geinformeerd te zijn, want het was Woensdagavond al groot feest geweest met de lichtjes. En konden we weer terug naar huis:)

Vandaag was het zo enorm stil op stage, want iedereen had een lang weekend opgenomen. Met wel vier personen was het heel stil op stage.

Morgen staat een trip richting het binnenland gepland waarbij we richting Brownsberg en Berg en Dal vertrekken.
Hierover in mijn volgende blog uiteraard meer!:-)

Zoooo iedereen ook weer op de hoogte van mijn belevenissen geloof ik zo, en de foto's zeggen ook al een beetje denk ik:D

Veel Lobi vanuit Parmaribo.

  • 25 Oktober 2014 - 11:21

    RensKorevaar:

    Ha Marien,
    We moesten er lang op wachten, maar dat was het waard ;-). Succes verder!
    Rens

  • 25 Oktober 2014 - 17:07

    Mama:

    Ha Marien,
    Fijn om je verhalen weer te lezen, erg leuk om zo jou belevenissen te kunnen volgen.
    We genieten ervan, en elke keer kijken we er naar uit wanneer je volgende blog te lezen is...!!
    Ook voor de komende tijd weer veel suc6 gewenst bij alles.
    En natuurlijk een hele fijne trip zaterdag!
    Groetjes mama.

  • 01 November 2014 - 15:01

    TobiasvanIwaarden:

    Dag Marien,
    Mooi om je berichten te lezen, je maakt een bijzondere tijd door!
    Een paar weken geleden is fam. Meuleman bij ons vandaan vertrokken naar Paramaribo. Dhr. Meuleman is zendingspredikant. Heb je hem al ontmoet?

    Hartelijke groet en Gods zegen in alles.
    Tobias van Iwaarden

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marien

Actief sinds 10 Sept. 2014
Verslag gelezen: 1244
Totaal aantal bezoekers 10746

Voorgaande reizen:

27 September 2014 - 23 Januari 2015

Minor Interantional Sustainable Development

Landen bezocht: