Eerste verslag vanuit Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marien Ettekoven - WaarBenJij.nu Eerste verslag vanuit Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marien Ettekoven - WaarBenJij.nu

Eerste verslag vanuit Suriname

Door: Marien van Ettekoven

Blijf op de hoogte en volg Marien

30 September 2014 | Suriname, Paramaribo

Eindelijk hebben we internet, en eindelijk kan ik mijn eerste verslag schrijven;-)

Na een lange reis van 9 uur zijn we Zaterdag om 15:45 lokale tijd veilig geland.
Na dat we eindelijk door de douane waren, (we stonden ergens helemaal achteraan in de rij) moesten we nog enige tijd wachten op onze koffers, die druppels gewijs binnen kwamen.
Toen iedereen door de douane was, alle koffers gevonden, zijn we richting de uitgang gelopen waar we al snel onze bus chauffeur vonden.
Na een rit van ongeveer een uurtje konden de eerste zes groepsgenoten bij hun verblijf worden afgezet. Nadat de koffers uitgeladen waren, een snelle blik geworpen in hun verblijf, werd het voor ons ook steeds spannender waar we wel niet terecht zouden komen.
Toen ons huis eindelijk in zicht kwam, was het een aangename verrassing hoe de buurt was, het huis en de omgeving.

De huiseigenaar die ons wilde verassen met een drankje en een hapje kwam te gelijk met ons aan, en werd zelf verrast door onze snelle rit en aankomst.
Na een rondleiding door onze woning en de nodige uitleg werd het tijd voor een drankje (volgens de huisbaas is het Paro bier, een heerlijke dorstlesser, ik kan hem geen ongelijk geven^^) en een lekkere warme hap.
Ook Chrystabelle (ons contactpersoon hier in Suriname) kwam nog even langs om het een en ander toe te lichten en afspraken te maken.
Na al deze formaliteiten, regels en heerlijk eten was het tijd om te slapen.

Zondag was het uitslaap dag en iedereen moest nog wat acclimatiseren. Helaas was het beloofde eten er niet voor de zondag, en dus moesten de noodzakelijke boodschappen gedaan worden om normaal te kunnen eten.
Verder was het zondag een lekkere dag om aan het klimaat te wennen, het huis te verkennen en gezellig met elkaar te zijn.

Maandag had ik om 10 uur een afspraak bij mijn stagebedrijf. De directeur van de stichting, Christien Naarden, is een aardige mevrouw die mij graag wil helpen, veel wil laten leren, maar ook mijn eigen ruimte wil geven om mijn eigen ding te doen.
Gelijk heb ik kennis gemaakt met Richard, de veldwerker van het district Oost, het district waar ik mijn stageopdracht in zal gaan uitvoeren.
Een volgende keer zal ik verder ingaan op mijn opdracht, anders wordt het nu wel een hele grote hap:-)

Verder hebben we gisterenmiddag de centrale markt bezocht. Midden in het centrum van Paramaribo. Net een wespennest. Links fietsen, toeterende auto's, mensen die naar die rij fietsende Hollanders kijken alsof we een attractie zijn:D Al met al een hele belevenis, om fietsend door Paramaribo te gaan, en dan ook nog eens de Centrale markt te bezoeken, waar de vissen ter plekke worden gevild, gesneden, de kippen worden gegrild, de groente en fruit in overvloed aanwezig is, en de oows en de aaahs niet van de lucht waren.

Vandaag ging de wekker al om 4:20. Ik werd namelijk om 5 uur lokale tijd opgehaald om mee te gaan op veld bezoek.
Woow wat is Suriname mooi zeg! Vanaf Paramaribo naar Abodoekondre, waar we de start van de stort van de fundering voor de docentenwoningen hebben gecontroleerd, en de watervoorziening hebben bekeken, ging de reis verder naar Commewijne, Haarlem en Nieuw Amsterdam. Met de Architect hebben we de voortgang van diverse projecten bekeken. Een leuke ervaring, veel nieuwe dingen en vooral een andere manier, maar kwalitatief niet mindere manier van bouwen gezien.

Al met al een bijzondere eerste dagen, leuke ervaringen, mooie natuur en omgeving veel ervaringen en een leuke groep.

De groeten uit een zonnig en warm Suriname.

  • 30 September 2014 - 23:09

    RensKorevaar:

    Leuk, Marien! Een positief onthaal belooft veel goeds voor je stage. Maak er wat moois van!

  • 30 September 2014 - 23:52

    Mama:

    Wat fijn om je eerste belevenissen te kunnen lezen! Leuk dat je al snel aan de slag kunt!
    Heb je zelf ook van die heerlijke vis gegeten? Het ziet er wel gezellig uit daar op de markt.
    We wensen je vanuit hier veel suc6 bij alles wat je doet en zien uit naar je volgende verhalen.

  • 01 Oktober 2014 - 14:27

    Ome Gijs:

    Super leuk om te lezen, Marien! Als ik nog vrijgezel was kwam ik je zeker opzoeken ;-)!!
    Geniet van het leven in Suriname en veel succes met de projecten. Ik ben benieuwd of je binnenkort een kerkdienst kan bijwonen, zal ook een hele ervaring zijn.

    Kortom, ik lees je verslagen! Hart.groet Gijs

  • 01 Oktober 2014 - 18:31

    Nienke:

    Klinkt erg leuk, ik zou wel met je mee gewild hebben!(maar mij lijkt het daar wel heel warm)
    Vooral lijkt mij het leuk om die omgeving ook te zien.
    Veel suces verder in Suriname, en geniet van de omgeving!
    van Nienke

  • 01 Oktober 2014 - 21:19

    TantAn:

    Fijn om je positieve verhaal te lezen en de mooie foto's te zien! Ik kijk alweer uit naar je volgende blog...

  • 03 Oktober 2014 - 14:16

    Tante Marry:

    Ha Marien,
    Van je zusje kreeg ik deze site, en je weet hoe ik in elkaar steek dat ik het dan niet kan laten om te kijken en even te reageren op dit leuke verhaal...
    Je schreef al dat het erg warm is, dus tempo aan passen jongen en niet te hard lopen..
    Ik hoop je ook verder te volgen, op je mooie reis en natuurlijk je stage.....

    Al vast een goed weekend en tot horens...
    Tante Marry


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marien

Actief sinds 10 Sept. 2014
Verslag gelezen: 596
Totaal aantal bezoekers 10747

Voorgaande reizen:

27 September 2014 - 23 Januari 2015

Minor Interantional Sustainable Development

Landen bezocht: